TRANSLATION
This translation contains the essential facts of the document/or excerpt attached herewith.


Belarus Military Newspaper “For the Glory of the Motherland”
Official newspaper of the Ministry of Defense of the Republic of Belarus 

"For your money - any whim!"

04/12/2014 Issue number 226

Can all independent pollsters be trusted?

Polls on the political topics conducted by so-called independent sociologists are meaningless – that’s the conclusion that many come to today. But there are many who claim the opposite. So whom to believe?

If you cannot believe, but really want to – then can you? 

A number of Western media outlets, "Radio Liberty" in particular, argues that if there are political prisoners behind bars in the country, and for expressing your opinion you can be beaten with the police baton, arrested or get fired from your job, then people are simply afraid to express their true opinions, even in an anonymous questionnaire.

It is clear that such a statement is an obvious nonsense. These radio journalists are not able to name as an example at least one person, who would be punished by the authorities for expression of personal opinion. It is clear that finding such examples is an impossible task. There is no such precedent in modern Belarus.

Some Western media outlets claim that the critical answers of the respondents can fall into the hands of the authorities, intelligence agencies, and so none of them will express their true thoughts. What other excuse can the Western journalists find, when they have the task to ascribe such an opinion to the people of Belarus, that is conveniently fit into a propaganda scheme?
Here we should recall, where and how can get the citizens of Belarus get results of public opinion polls. Back in 2002, the Council of Ministers of the Republic of Belarus passed a decree "On the activities associated with research and publishing the results of opinion polls relating to the socio-political situation in the country, republican referendum and elections." A commission on public opinion polls was created. This commission was providing accreditation to the legal entities who wanted to conduct surveys and publish results relating to the socio-political situation in the country, the republican referendum, elections of the President of the Republic of Belarus, the House of Representatives and members of the National Assembly of Belarus.

Not everyone received accreditation. Restrictions were placed not on surveys, but on publication of the results. This was happened because of a significant difference between published survey results and the official information, provided by the authorities on the results of elections and referendums. But in spite of prohibitions and restrictions, such surveys, supposedly independent, ate still being carried out today. There are even attempts to make their results public. The main question is how it happens.

Who calls the tune

Every time when parliamentary or presidential elections are approaching, the so-called Independent Institute of Socio-Economic and Political Studies (IISEPS) becomes more active. This non-governmental research center, created in Belarus after the collapse of the USSR, as they say, consisted of scientists, journalists, politicians and businessmen. The Institute is self-funding, which is carried out by receiving grants from foreign foundations and organizations, mostly American.

Among the sponsors and curators is a well-known research institute of "Radio Liberty / Radio Free Europe", which, as we know, is funded United States Congress.

Another curator of the institute is the "Eurasia" Foundation, with headquarters in Washington. This American organization gives grants to conduct sociological studies from the funds provided by the US Agency for International Development - the central body of the United States government focused on providing assistance abroad. The chief administrator of the Agency and his deputies are appointed directly by the president with the consent of the Senate. The chief administrator acts in coordination with the Secretary of State.

IISEPS is feeding from the hands of another American institute, the "Open Society" in New York. It was established by a famous financier George Soros.

In the long list of the overseas trustees you will also find one of the largest US charities - the John and Catherine MacArthur Foundation, located in Chicago. But special attention should be paid to the International Republican Institute (IRI), located in Washington. Its director - the senator from Arizona - was a main Republican candidate in the US presidential election in 2008, who lost to Democrat Barack Obama.

McCain actively criticizes the President of Belarus Alexander Lukashenko. In 2004 he was banned from entering our country. The move was a symmetrical response (including not only McCain, but also a number of other American officials) to similar U.S. measures against members of the Belarusian leadership. In 2005 McCain along with Senator Hillary Rodham Clinton nominated Mikhail Saakashvili and Viktor Yushchenko for the Nobel Peace Prize. The application said: "Awarding these two people with the Nobel Peace Prize will not only recognize their historic roles in Georgia and Ukraine, but will also generate hope and inspiration for all those who seek freedom in other countries where it does not exist."

The International Republican Institute is working closely with the U.S. State Department and some other funds involved in the financing of pro-US political forces around the world.

Institute of brainwashing

The Institute was actively engaged in specific activities in the field of sociology, economics, political life of the country – gathering different information about our country, all that for American money. To this end, they used their own network of 100 interviewers living in 50 locations to conduct opinion polls, interviews with the opinion leaders, with experts, to carry out content analysis of mass media, to analyze policy documents by the government institutions and civil society, the law, and socio-economic statistics. They created so-called "center for documentation", which collected and systematized about 50 thousand documents describing the activities of state institutions in Belarus.

Needless to explain who ordered collecting this information, in whose interest it was collected by the Institute and for what purposes.

Collection of information, or to say simply, intelligence gathering was not the main task of this institution. The main mission, goal, and objectives were never concealed by its creators have. It is to actively promote the values ​​of American-style democracy, to promote the formation of civil society in Belarus by influencing public opinion and public policy. Their methods are well known: information dissemination and publishing activities, organization of conferences, seminars, professional training, socio-economic and especially political consulting, and mailing of analytical materials.

Here is a brief list of projects and campaigns that were carried out for grants: the role of the media in the democratization of society, the development of the Belarusian nation in transition from totalitarianism to democracy, the formation of community leaders, overcoming anti-market stereotypes in a transitional society, improvement of the economic programs of non-state television, the role of youth in shaping civil society, creation of information-analytical infrastructure of private business, increasing role of independent social research and expert networks, strengthening of pro-European attitudes in Belarus ...

Let’s think about this list: the Washington benefactors are seriously concerned about the fact that in our country anti-market stereotypes dominate over entrepreneurs, and social studies need help of the overseas expert mentors. And anyway, the blue-eyed [country of Belarus] was the wrong orientation - not Western.

All of this is massive influence on public policy in our country was carried out by the Institute mainly through the various "civic initiatives". Initially, at the initiative of IISEPS, or rather its Western curators, the so-called Belarusian Association of Think Tanks (i.e. non-governmental research centers) was created. All of these American and pro-American "think tanks" have been eliminated by the Supreme Court of the Republic of Belarus. As for publishing, it is eloquently described by the titles of published works. Here, for example, is one of them: "Presidential elections in Belarus: from limited democracy to unlimited authoritarianism."

Now imagine: what if we replace the words "Belarus" by "the United States," fill the book with rigged results of sociological research, conducted everywhere from Maine to California, and start disseminating it next to the White House. Will its owner like it?

Clowning of the independent sociology

The pitcher goes often to the well, but is broken at last, and in 2005, after receiving several official warnings, IISEPS was liquidated by the decision of the Supreme Court of the Republic of Belarus. Specifically, it was liquidated for a long list of violations of the Belarusian law.

The liquidation of this organization was a win for its creators. It was just an additional reason for the Western "well-wishers" to accuse the Republic of Belarus of totalitarianism. And the Institute? It continued its activities in Lithuania as an alleged Lithuanian organization. Former employees of IISEPS continue conducting research and analysis in Belarus as "independent experts", representing the views of their foreign partners and pro-Western Belarusian opposition.

But for most citizens of our country all that became clear a long time ago: information about the ratings of the president and his opponents, answers to other pressing political issues - it is not nothing but a sleight of hand by the western falsifiers. They are trying to convince us: the fear factor is very strong, and acts in uncertain and unpredictable way. So it is impossible to find out what Belarusians think by the means of public opinion polling. 

It is a mistake to believe that the activities of the pro-American sociologists from the Institute in Vilnius is unconditionally liked by all of the Belarusian opposition. They argue about the reliability of public opinion polls. These results often do not correspond with their political interests or their subjective feelings.

Everyone knows that in Belarus public opinion polls year after year show very modest results of the opposition politicians. And this despite the fact that they are being covered by the independent press, are discussed on the Internet, there also is a word of mouth - the popular rumor. But the result of level of polls is not impressive. The sociologists explain such modest ratings by the current media situation in the country and by the fact that the negative characteristics are associated with the opposition.

Why popular opinion assigns such characteristics to the opposition is clear, it is the result of the opposition politicians begging the western governments for visa and economic sanctions against their country.

Curiously, the opposition leaders themselves are often dissatisfied with the activities of the Institute, and some even call it clowning, which, in their opinion, continues for many years. First of all, they are dissatisfied with the ratings of Belarusian parties and movements. Representatives of each party believes that the rating of their organization is much higher than that determined by IISEPS. Hence the disagreement, controversy, accusations of incompetence against the sociologists.

Rating of some opposition groups is so small that they are simply not included into the list. The leaders of those parties, however, arrogantly consider themselves to be not the last people in Belarusian politics. Of course, is far from being objective, since this research is strongly reminiscent of manipulation. And the explanation is simple: the customer makes an order, the implementer implements. IISEPS is the implementer, and who is the customer? The one who pays.

The results announced after the parliamentary campaign caused laughter in the audience. According to the would-be researchers, the popularity of the opposition in the villages of the Mogilev region was higher than in large cities, including Minsk. And the most popular political force in Belarus happened to be an unknown and virtually non-existent Party of Labor and Justice. In reference to obvious mistakes researchers shrugged and said in a conciliatory tone: "So the people answered, we do not know why they responded that way."

Results of the research was a statement of death of the independent Belarusian sociology, at least implemented by IISEPS. People just stopped reading analytical materials containing references to polls conducted by that institution.

Even more manipulation, differences, mismatches are seen when independent sociologists ask people about a hypothetical referendum on the accession of the Republic of Belarus to the European Union. Every institution have their own results of these hypothetical referendums. It is not even necessary to provide examples, because they are so ridiculous. The result, of course, depends on who is the customer - it is Europeans or Americans? And what results do they wants to see? Of course, each customer tends to grab the biggest piece of the pie.

It is clear that the victory in the elections, whether presidential or parliamentary, of one or the other political force, forcing independent sociologists each time to seek and justify and explain their miscalculations. They are saying many different things: that someone’s electorate is more disciplined, that the opposition has failed to activate their base (we can’t disagree with that one). They talk about the revitalization of the state propaganda machine, about the artificial increase in the standard of living, and other populist steps. Here we cannot agree with them: the state provides equal opportunity to all the candidates for election campaigning. And people would not be seduced by any populist steps. Our people are wiser than the "independent" researchers are trying to portray them.

Vladimir Kozhevnikov, kozhevnikov@vayar.sml.by

1
PAGE  
5

